Begära offert för säkerhetsdörrar till brf

Att byta till säkerhetsdörrar, inom en brf, medför flera fördelar. Framförallt ökar det säkerheten för de boende. Samtidigt är det en stor investering och det är viktigt att som fastighetsägare ta offerter och vara insatt i vad som egentligen önskas. Några tips på vägen är:

Fråga de boende

Det är lätt att som fastighetsägare ta för givet att de boende ska acceptera de förändringar som sker. Det är ju trots allt fastighetsägaren som äger och förvaltar fastigheterna. Men att fråga de som bor i hyresrätterna skapar en känsla av medbestämmande. Dessutom kan det framkomma viktiga saker att förhålla sig till.
Är det en bostadsrättsförening brukar dess styrelse gå ut med förslaget på en årsstämma för att diskutera upplägget med de övriga medlemmarna. Ett alternativ är att ge tre förslag som alla får yttra sig om.

Fråga experter vad som krävs

Det är inte alltid fastighetsägarna har tillräcklig kunskap kring krav och funktioner samt modeller på säkerhetsdörrar. Det gäller inte minst för bostadsrättsföreningar där styrelsen är en sammansättning av de medlemmar som är intresserade av styrelsearbete, inte alltid de som är insatt i fastighetsskötsel. Att fråga experter för att få råd om vad som bör väljas är alltid bästa vägen framåt.

Ta in offerter

Vad kostar det att byta säkerhetsdörrar på en brf? Även om en återförsäljare anger ett pris per dörr på hemsidan så är det knappast vad en brf betalar om de vill byta 80 dörrar på en gång. Det som exempelvis påverkar det slutgiltiga priset är:

  • Antalet dörrar
  • Dörrarnas säkerhetsnivå
  • Arbetets komplexitet

Ta alltid in offerter från flera företag. Det ger en tydligare bild av vad som är ”normal” prisbild och hur föreningen behöver planera inför finansiering.
De som känner sig osäkra på vilket företag som bör anlitas kan höra sig för med andra bostadsrättsföreningar i samma stad för att få goda referenser. I vissa fall kan det även finnas listor på företag som rekommenderas när en brf ska anlita hantverkare.

När en brf fått säkerhetsdörrar – Kontakta försäkringsbolaget

När offert är godkänd och uppdraget utfört är det viktigt att kontakta gällande försäkringsbolag. Detta utifrån att flera försäkringsbolag ger rabatt på hemförsäkringen och bostadsrättstillägget om det finns säkerhetsdörrar. Risken för inbrott minskar och skulle det uppstå en brand kommer även dessa dörrar att minska brandförloppet betydligt.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *